IT iværksættere på handelsgymnasium tryller nyt rum

Før

 

IT iværksættere på CPH West Handelsgymnasiet i Ballerup fik et ekstra rum, hvor de kan fordybe sig, udvikle nye idéer og bliver inspireret.

  • Rummet skulle mere have karakter af et kontor eller anderledes klasselokale – og det skulle fortælle noget om eller afspejle de mennesker, der bruger eller “bor” i rummet. Rummet blev delt op i flere zoner – en arbejdszone med borde til computere – lavet af whiteboardtavler, så man kan udvikle idéer sammen og skrive direkte på bordet uden brug af papir og blyant. Derudover har eleverne ønsket sig en sofa, et tekøkken og bar. Sofaen blev lavet af Europapaller på hjul med tilhørende sofabord i samme stil og te-køkkenet blev lavet af stilladsfirmaernes kendte “traller” som blev malet sort og sat sammen som en slags barbord. Trallerne blev også brugt til at dele rummet op med en skillevæg.
  • Eleverne definerede en iværksætters ønske-kompetancer og dekorerede væggen med en såkaldt IT-iværksætter-DNA. Tegningen af den snoede DNA fandt de på nettet som “free download version” og projekterede den op på væggen med en “gammeldags” overheadprojektor – et uundværligt redskab, når man laver Skøn Skole. På samme måde blev ordene, som de havde skrevet i computeren, projekteret op og tegnet op med blyant og efterfølgende med en såkaldt POSCA-tusch (en tusch med maling – fås i hobbyforretninger og boghandlere i alle farver).
  • På den ene væg pryder 9 plader i 50x50cm med ikoner fra it-verdenen som Clouds, Facebook, Apple, mv. samt 3D dekoration med printplader fra det indre af en computer. Et andet sted er der dekoration på væggen med skrift fra en kodning.
  • Innovationslærer Morten Grubert fortæller:
  • Skøn Skole har været et fantastisk projekt at starte op med i vores nye innovative studieretning. For uden den åbenlyse fordel, at eleverne har fået et fantastisk arbejdsrum, har projektet givet eleverne mulighed for at arbejde med en række af de innovative kompetencer vi har fokus på”.

… og uddyber: “Ved hjælp af idegenereringsmetoder fik eleverne styrket deres kreative evner, herunder arbejde med divergente og konvergente processer. Gennem deres handlinger gik de fra ide til innovationer og de fandt ud af, hvor vigtig deres personlige indstillinger var for udførslen af projektet.

Eleverne fik på godt og ondt øjnene op for, hvor vigtigt projektstyring og forberedelse er, så vi ikke i fremtiden skal vente på hinanden eller rengøre malerpletter, fordi man lige havde glemt at dække gulvet til.

Til sidst lærte eleverne om diffusion, ved at sprede deres innovationer til ikke bare deres egen lille omgangskreds, men også medier etc..

Alt i alt en interessant proces, hvor man virkelig har fokus på den praksisnære undervisning!”
Projektvideo
YouTube-forhåndsvisningsbilledeDeltagere: 24 elever fra 1. årgang på gymnasiet, lærere, medarbejder fra Skøn Skole.

Tid: 6 dage

Bonus: Finansiel støtte fra Nordea Fonden, som støtter “det gode liv”.

Støt Skøn Skole og gør en forskel!
Skøn Skole er en non-profit forening, der blev stiftet i september 2010 af Anne Hopmann og Regitze Siggaard.
Log ind og få adgang til alt indhold på Skøn Skole

Kilk på "Redskaber" i menuen og find downloads fra siden.

For at få checklister, idékataloger og andet materiale skal du have tilmeldt jeres klasse med et projekt.

Er du ny?

Tilmeld din klasse her

Har du glemt din kode?