Kantine med opskrift på venskab

Før

Før

Før

Før

 

Det handler om langt mere end bare forskønnelse, når elever går i gang med et Skøn Skole projekt. For ”man kan ikke lave Skøn Skole alene” forklarer Alberte fra 9. kl. der sammen med en klassekammerat er ved at male et stort bogstav fra gulv til loft. Eleverne har brug for hinanden, for samarbejde og et fælles mål. Alle byder ind med forskellige kompetencer og færdigheder – og der er brug for alle hænder og hoveder, for at regnestykket skal gå op. Det kan ikke undgås, at det styrker fællesskabet og venskabet blandt eleverne.

På Usserød Skole holdt de temauge, og 24 elever ansøgte om at være med til at forskønne deres kantine, som i flere år havde haft en tom, kedelig og ubrugelig afdeling. Det skulle der nu gøres noget ved, og eleverne ønskede sig et område af kantinen, som de også kunne bruge til at hygge sig i, lave lektier og mødes i.

Intet bliver serveret på et sølvfad.
Efter bedste Skøn Skole model blev mulighederne analyseret og planerne smedet – og ført ud i livet. Måske blev nogle af eleverne lidt overrasket over, hvad det kræver at komme i mål. Der er ikke noget, der bliver serveret, men derimod i stor gør-det-selv-stil omsat. Skøn Skole er ikke kun forskønnelse og design af de fysiske rammer. Ofte følger der et budskab med til brugerne af rummet. For rum sender signaler og fortæller brugerne en historie. Et flot designet rum med kærlighed til detaljerne viser, at der er sat fokus på rummet – at omgivelserne betyder noget for vores trivsel i dagligdagen, og at brugerne er det værd at gøre noget godt for.

Væggene taler
Det er ikke ubetydeligt, hvad der kommer op på væggene. Eleverne bliver bevidste om og tager ansvar for de budskaber, de sender til andre via vægdekorationerne. Både stil, tone, indhold og udførsel overvejes nøje. I kantinen på Usserød Skole kom der meget passende en opskrift op på væggen. Men det var ikke en opskrift på pasta eller pesto – men en opskrift på venskab. Med det ny-indrettede område er der ikke tale om at skulle spise, men om at være sammen. Sammen i det fællesskab skolen danner rammer for – sammen med vennerne. Så opskriften på venskab lå lige til højebenet.

Gør-det-selv
Det er en stor tilfresstillelse at se ens idéer blive til virkelighed. Og dét er der en hel del læring og værdi i. Vejen til målet er sjovest, når man kan se, at det hele begynder at tage form, men vejen kan ind i mellem føles lidt lang, når man først skal have regnet alt materialebehov ud, have dækket gulv og kanter af i flere timer, købt ind og savet og slebet en hel dag.Ting tager tid. Fie og Lærke fra 8.kl. blev da også lidt skræmte over, at de selv skulle til at save med stiksav. Der var ingen der overtog og gjorde det for dem, som voksne ofte har tilbøjelighed til at gøre i en god mening. Men hvordan gør man så lige det? Heldigvis var de så heldige, at en medarbeder fra Silvan kom og hjalp dem med Skøn Skole projektet en hel dag. ”Det gjorde, at vi turde kaste os ud i lidt vovede ting”, fortæller er af lærerne. En barierre blev brudt. Udfordringen var at producere noget overdimensioneret stort bestik, som kunne give rummet et design-pift eller personlig note. Sune fra Sivan instruerede eleverne i, hvordan de skulle føre stiksaven, og så var det ellers bare at blive kaste ud i det.”Jeg havde aldrig troet, at jeg kunne finde ud af at save med stiksav – men det kan jeg nu!” fortæller Fie Storm Skovgaard Eriksen fra 8.kl. stolt. Også Alberte fra 9.kl. erkender nu, at det ikke er så svært at arbejde med en skruemaskine, selvom hun ikke havde prøvet det før.

  • ”Det er mega sejt, at man nu selv kan finde ud af at bruge værktøjer og skabe noget. Jeg er ret overrasket over, hvor godt det er blevet. Laura 8.kl.”.

 

Eleverne får dermed mod til at bruge værktøj, som de ellers ikke kommer i berøring med. De får mod og lyst til selv at skabe noget. ”Det er jo også noget vi kan bruge, når vi engang flytter hjemmefra”, pointerer en elev. Men den værdifulde læring her og nu er at turde give sig i kast med noget, som man ikke har prøvet før – og få erfaringen, at det kan gå godt eller mere til. Belønningen er synlig i form at det flotte resultat, og en tilfredshed og stolthed over sit værk. Eleverne er glade og føler sig allerede bedre tilpas i omgivelserne – og så har de ejerskab til møbler, rum og selve skolen.

Sammen skaber vi underværker
Skøn Skole konceptet lægger op til, at skolen og eleverne alt efter muligheder får motiveret og engageret andre udenfor skolen til at hjælpe sig. Den synergi der opstår, når både elever, lærere, nogle forældre, ”frivillige skolevenner”, pedeller og virksomheder går sammen, byder ind og løfter projektet, er enorm. Eleverne oplever, at samfundet omkring dem støtter op om deres sag, og frivillige og virksomheder mærker, at de gør en forskel, og så får de direkte kontakt til en målgruppe, som de ellers er langt væk fra.

 

Projektvideo
YouTube-forhåndsvisningsbillede

Deltagere: 24 elever fra 7., 8. og 9. årgang samt 2 lærere, 1 Skøn Skole proces- og indretningskonsulent, 1 Silvan medarbejder

Tid: 6 dage

Støt Skøn Skole og gør en forskel!
Skøn Skole er en non-profit forening, der blev stiftet i september 2010 af Anne Hopmann og Regitze Siggaard.
Log ind og få adgang til alt indhold på Skøn Skole

Kilk på "Redskaber" i menuen og find downloads fra siden.

For at få checklister, idékataloger og andet materiale skal du have tilmeldt jeres klasse med et projekt.

Er du ny?

Tilmeld din klasse her

Har du glemt din kode?