Team8 med gnist og ”drive” i fællesrum

Før

Før

Før

Før

efter: fantastisk arbejdshjørne med computerbar

efter: gamle skole-barstole med røde ben og træsæde i nye farver

vi har det alle i os - det unikke og gnisten

efter

skævheder vækker opmærksomheden

læg mærke til den gule farve fra øren som understreges. Før kunne de ikke lide den, nu kan de!

portrætter af personer med gnist

ordplader med skabe-proces

 

Har eleverne gnist, passion, drive og lyst til læring? Det at have gnist blev temaet for tre 8.klassers fællesrum i Hørsholm.

  • Her er deres beretning:
  • Vi skaber vores egen skole – var mottoet i ansøgningen til Nordea. Støtten skulle bruges delvist til materialer og delvist til at få en Skøn Skole proces- og indretningskonsulent ud og hjælpe. Begejstringen var stor, da Nordea meddelte os, at ansøgningen blev efterkommet. Vi startede processen med at fortælle om idéen Skøn Skole, vise eksempler fra andre skoler og på den måde motivere eleverne. Så organiserede vi en dag med innovationsøvelser for at lave en kickstart på kreativiteten. Herefter fik vi besøg fra organisationen Skøn Skole, som lærte os om rumdesign og farver, og gav os input til hvordan man kunne visualisere ”gnisten”. I workshops analyserede vi og satte selv ord på ønsker og muligheder.Og så slog det gnister! Da planlægningen og konceptet for rummet først var på plads kom der rigtigt gang i tingene. Vi fandt et firma – Brøndby Stilladser – som kunne levere ”traller” (slå det op på nettet og se under billeder) hurtigt og til en drømmepris. Dem kunne vi bygge møbler af. Vi fik savet, høvlet, slebet og malet til den store guldmedalje. Undervejs oplevede vi mindre kriser (det er dem, man lærer mest af) – vi løb tør for penge, vi lavede en bænk, der ikke duede (men det er tilladt at fejle, når man laver noget nyt eller innovativt) – og der var meget støj, og det var ikke altid lige nemt at se, hvem der gjorde hvad. Men vi fik lavet bænke der dur, og vi fik styr på økonomien, og vi kom i mål, hvor alle havde bidraget. Og vi er stolte og glade! Det er en drøm, der er gået i opfyldelse – i hvert fald for nogen af os. Og gnisten – dén har vi !
  • Matematiklærer Patrick: Det var skønt at se, hvordan eleverne brugte matematik til at regne ud, hvordan de skulle lave en grafik på væggen. Det gør en utrolig glad”.

 

    • Hvad har vi lært? Ikke alle oplevede, at de havde lært noget. Men mange nævnte følgende: Vi har lært at tage ansvar, at samarbejde, tænke hurtigt og finde løsninger, noget om koordinering, vi lærte en maleteknik, vigtigheden af koncentration, økonomi og udregninger, det at sætte realistiske mål, noget om konstruktion, styring, skabe nye kontakter, teamwork, kommunikation, hvad ting koster, være kreativ, noget om selv at bestemme, samarbejde på tværs, samarbejde om et større projekt, at hårdt arbejde betaler sig, at udfordres, at bygge og skabe noget, at arbejde med struktur, have overblik, lære nogen bedre at kende, at komme uden for skolen.

 

Projektvideo
YouTube-forhåndsvisningsbillede
YouTube-forhåndsvisningsbillede
Deltagere:
69 elever fra 3 8.klasser, 5 lærere, 1 forælder, pædagog, pedel, sløjdlærer, proces- og indretningskonsulent fra Skøn Skole.

Tid: 6 dage + 1 dag med innovationsøvelser
Bonus: Finansiel støtte fra Nordea Fonden, 20% rabat fra Silvan, pro bono pris for brugte traller fra Brøndby Stilladser, Rema 1000, SuperBest, SuperBrugsen.
Se elevernes fine sponsorfilm og artikel i avisen.

Videndeling: materialeomkostninger

Støt Skøn Skole og gør en forskel!
Har eleverne gnist, passion, drive og lyst til læring? Ca. 70 elever gav den max gas og viste, at de havde både passion og gnist - og viljen til at gøre en ekstra indsats. Nu stråler der "create joy" på væggen og der er bygget møbler, så den nye skolereform med mere tid på skolen bare kan komme an.
Log ind og få adgang til alt indhold på Skøn Skole

Kilk på "Redskaber" i menuen og find downloads fra siden.

For at få checklister, idékataloger og andet materiale skal du have tilmeldt jeres klasse med et projekt.

Er du ny?

Tilmeld din klasse her

Har du glemt din kode?