Lærernes og ledernes stemmer

slider3

I Skøn Skole har eleverne medbestemmelse. Men det er læreren, der er lærer. Derfor udvikles Skøn Skole konceptet i tæt samarbejde med lærere og ledere. Hør hvad de gerne vil dele med andre.

Vil du gerne se hvordan Skøn Skole kan være et væsentlig bidrag til det pædagogisk arbejde – så se hvad Tine Madelung fra Abildhøjskolen har fået ud af innovationsugen i videoen her til højre.

Henrik Clausen, Skoleleder Abildhøjskolen:
Abildhøjskolen vision er, at vi skal være professionelle og attraktive og have vores fælles værdier i fokus i alle hverdage. Her så jeg med det samme SKØN SKOLE som en fantastisk mulighed for, at en lille bid af skolen kom videre i mod udviklende og fællesskabende læringsmiljøer, og hvor ejerskabet hele vejen har været sat i højsædet. Fantastisk projekt, et solidt lærerteam og en fantastisk Anne som projektmager/katalysator :) Vi siger tusinde tak for den store inspiration.

Morten Grubert, Innovationslærer på CPH West, Ballerup Handelsgymnasium:
Skøn Skole har været et fantastisk projekt at starte op med i vores nye innovative studieretning. For uden den åbenlyse fordel, at eleverne har fået et fantastisk arbejdsrum, har projektet givet eleverne mulighed for at arbejde med en række af de innovative kompetencer vi har fokus på. Ved hjælp af idegenereringsmetoder fik eleverne styrket deres kreative evner, herunder arbejde med divergente og konvergente processer. Gennem deres handlinger gik de fra ide til innovationer og de fandt ud af, hvor vigtig deres personlige indstillinger var for udførslen af projektet. Eleverne fik på godt og ondt øjnene op for, hvor vigtigt projektstyring og forberedelse er. Til sidst lærte eleverne om diffusion, ved at sprede deres innovationer til ikke bare deres egen lille omgangskreds, men også medier etc. Alt i alt en interessant proces, hvor man virkelig har fokus på den praksisnære undervisning!

Skoleleder Birgit Lose, Christianhavns Døttreskole:
Om begrundelse for deltagelse i skøn skole) ”Min vision er, at vi skal blive mere innovative og projektorganiserede – at vi bliver en refleksiv skole med “cooperative learning”. Her ser jeg Skøn Skole som en mulighed for at blive puffet i den rigtige retning, hvor vi både laver pædagogisk udviklingsarbejde og samtidig forbedrer elevernes undervisningsmiljø til glæde for både elever og lærere.”

YouTube-forhåndsvisningsbillede
YouTube-forhåndsvisningsbillede
Skolelærer og ledelsesteam Helle Friis Knudsen, Christianhavns Døttreskole:
(Om hvad eleverne har lært) ”Jeg er dybt imponeret over klassen. Klasseværelse er blevet vildt flot, og de har lært så meget undervejs. De har lært at arbejde projektorganiseret, og de har lært, hvor meget de kan nå, hvis de arbejder sammen. De fik praktiske, sociale og faglige udfordringer – og lærte hele processen fra start til mål. Det giver stolthed at kunne vise så flot et resultat frem og kunne sige: Prøv og se, hvad vi har lavet!”Klasselærer Rasmus Knudsen, Christianhavns Døttreskole:
Om integration af stille og svage elever i klassen) ”Vi har en stor gruppe af elever, som fagligt er meget stærke og synlige i klassen, men der også nogle stykker, der er mere stille. Eleverne har arbejdet sammen med nogen, de normalt ikke samarbejder med og har oplevet nye sider af hinanden. Det er dejligt at se fagligt svage elever vise initiativ og få en fremtrædende rolle. Vi har elever der ofte siger: det kan jeg ikke. Men i Skøn Skoles innovationsuge hørte vi det ikke en eneste gang. Ingen sure miner og ingen der har gemt sig. Alle har været med og alle har gjort deres bedste. Det er en ny verden der har åbnet sig.”

Skolelærer Marianne Krogh, Sorø Privatskole:
“Eleverne er gennem ugen blevet udfordret på mange forskellige måder, og de har arbejdet koncentreret og ihærdigt med opgaven. Den forandring rummet har gennemgået, er den synlige en del af den forandring der er sket. Der er også sket en forandring, en udvikling, inden i hver enkelt elev, som vil gavne dem resten af deres liv.” “Det at man som lærer må smide kontrollen og overgive sig til spontaniteten, kaos og den ukendte dagsorden, har været en stor udfordring, og en rigtig sund øvelse for os. Vi er blevet styrket i vores team og har lært meget om os selv og hinanden.” “72 elever, 4 lærere og 1 indretningsarkitekt på en mission – en mission om at forskønne et rum, men også at få en anderledes social og faglig læring – og missionen lykkedes på alle måder og over forventning.”

Skolelærer Bitten Jørgensen, Sorø Privatskole:
”Skøn Skole innovationsuge har været fantastisk fra start til slut. Rigtig spændende. Det har været inspirerende at se eleverne i nye situationer. Der har været fokus på medbestemmelse, og det har været meget berigende at se eleverne så kreative – specielt her i de højere klasser, hvor det ikke er obligatorisk at have de kreative fag. Jeg synes også, at det har været godt for deres fysiske udfoldelse, idet de har bevæget sig meget mere, end de ellers gør. Også socialt har det styrket eleverne. Det er i forvejen en rigtig god årgang, som nu har lært hinanden yderligere at kende. For mig som lærer har det været en udfordring at slippe styringen og ikke kende det endelige resultat af projektet på forhånd. Selvfølgelig blev det godt. Anne, du har virkelig gode idéer – og du har styret forløbet uden at styre! Helt fantastisk!”

Pernille Byberg-Hansen, skolelærer Låsby Skole:
“I folkeskolen er vi rigtig gode til at undervise i noget, vi selv ved, men vi kommer på arbejde, når vi skal tænke innovativt. Det er et problem, fordi vi skal opdrage eleverne til netop at kunne tænke og agere innovativt. Når det rigtig lykkes i folkeskolen at tænke innovativt er det altid kræfter udefra, som skubber til os. Skøn Skole er et godt eksempel på dette”.

Tine Madelung, Abildhøjskolen:
Det, jeg har lært at af Anne, er at hun ikke går på kompromis, men sætter en højrere standard. Som lærer er jeg i den grad vant til at lave kompromisser, så hver gang jeg får en idé, så smaller jeg den hele tiden ind til lavest mulige niveau. Sådan er det måske ikke altid, men sådan har jeg tænkt og sådan føles det. Det har været fantastisk at være sammen med Anne, hvor hun hele tiden siger ”det er det, vi skal have, og det er det, vi arbejder hen imod og hvordan kommer vi så derhen”. Lige i starten tænkte jeg arghr, åhh, det kan jeg ikke! Men da jeg så kom i gang, gik det jo fint, og hvis det er det, der er fokus, så glemmer man alle bekymringer om fx. de børn, der ikke vil, – fordi man holder fast i den vej, man/de har valgt – og så er det ligesom om børnene bare kommer med, for så er jeg jo selv positiv omkring det, og så vil de gerne. Anne har også lært mig at rose. At starte med at rose og sige de gode ting, sådan helt konkrete ting og handlinger. Fremhæve dem! Feks. ”I har beslutte at …og hvordan skal vi få det i gang” i stedet for at sige ”hvorfor har I ikke gjort det endnu…”. Vi lægger ansvaret tilbage og løser det sammen. Jeg vil overføre det på andre områder og sprøge ”hvor vil du hen, hvad vil du have ud af denne her stil, hvad vil du lægge i det, og hvordan kan jeg hjælpe dig?”. Det er lærerigt. Det har været vildt – og også anstrengende :).

Marianne Holst Hundeboel, Søndergades Skole:
Det har været fantastisk at opleve den glæde og entusiasme, som pigerne dagligt mødte op med. Der blev kløet på i samtlige timer, og trods træthed og ømme muskler var der overskud til smil. De kunne – som de selv sagde – se, hvor langt de kom og pludselig var de bare helt, helt færdige med skolens helt nye overbygningsgang.

Log ind og få adgang til alt indhold på Skøn Skole

Kilk på "Redskaber" i menuen og find downloads fra siden.

For at få checklister, idékataloger og andet materiale skal du have tilmeldt jeres klasse med et projekt.

Er du ny?

Tilmeld din klasse her

Har du glemt din kode?