Elevernes stemmer

slider3

Skøn Skole er for elever. Derfor vægter deres ord naturligvis meget. Hør hvordan de har oplevet deres Skøn Skole innovationsuge – og send os gerne dit citat, hvis du har noget du vil dele med andre.

Sofie og Sigge fra 6.kl. :
”Det er overraskende så mange forældre der kom og hjalp. Og at vi nåede så meget på den uge”.

”Før var der intet der var tænkt over. Det var bare nogle møbler der var klasket ind i rummet. Og nu er der tænkt over hvordan det ser ud”.

Yasmin Stubbe Teglbjærg om det færdige resultat:
”Inspirerende farver. Man kommer ind og WOW man tænker: jeg har lyst til at gå ind i denne klasse… det er så fantastisk”.

YouTube-forhåndsvisningsbillede

”Det bedste af det hele er, at vi selv bestemte hvordan det skulle se ud og at vi fik lov til selv at lave alt arbejdet. Normalt bestemmer de voksne og det er også voksne der laver arbejdet, men i Skøn Skole innovationsugen fik vi lov til at gøre selv. Nu har vi skolens flotteste klasseværelse og så har vi endda lavet det selv!”

Tobias Lind, 6.a.
”Når man kommer ind i et klasselokale på denne her skole – og ser hvor ødelagt, beskidt og klamt der er, så gider man ikke at være herinde, men man ved bare at man SKAL være her f.eks. resten af året eller skoletiden. Jeg glæder mig til at se, at det også kan være anderledes”.

Casper Tanggaard, 6.a.
”Jeg er overrasket over, at der hører så meget planlægning og forarbejde til at kunne lave sådant et rum. I dag skulle jeg regne ud, hvor meget træ vi skulle købe, hvis pladerne havde en bestemt størrelse. Hvis jeg har regnet forkert, så kan vi jo ikke lave rummet. Så det var vigtigt at det blev gjort rigtigt”.

Marcus, 12 år:
“Jeg synes, at det er en rimelig sjov ide med det dér Skøn Skole, og det er også godt, at vi får lov til at bestemme og lave det hele selv. De første dage vaskede jeg vægge og gulve, satte malertape på vinduerne og sleb væggene med sandpapir på en slibeklods, så de var helt klar til at male på. Bagefter var jeg med til at bygge en bænk sammen med Sara og Jacob. Først skulle vi måle op, så den passede helt præcist på pladsen mellem to skabe. Bagefter blev brædderne savet ud i den helt rigtige størrelse, og til sidst skruede jeg det hele sammen med en elektrisk boremaskine og malede den sammen med mine venner i nogle flotte farver. Det med at save og skrue har jeg prøvet tit derhjemme, for min far er tømrer og arkitekt. Men næste gang jeg bygger et fuglehus eller et katteborg er det fint, at jeg også har lært at male.
Jeg har også lavet en film om vores projekt. Først gik vi rundt og spurgte alle i klassen om, hvad de syntes om Skøn Skole, og bagefter klippede vi det hele sammen på en mac-computer. Det har faktisk været det allerbedste. At lære, hvordan man laver film.”

Andy, 7.kl.:
”Vi er en meget urolig klasse. Vi laver ikke meget, lytter ikke efter, snakker hele tiden og respekterer faktisk ikke vores lærere. I Skøn Skole har vi arbejdet vildt hårdt alle sammen. Det er fantastisk at gå hjem hver dag med en god fornemmelse i kroppen – at have arbejdet vildt hårdt og at have gjort noget godt i klassen. Jeg er overrasket og træt på den fede måde.”

Maria, 7.kl.:
Jeg har aldrig set klassen så glad, positiv, samarbejdende og rolig før. Utroligt!”

Karen, 7.kl.:
”Vores skole er absolut ikke skøn. Vi har mange kedelige, uengagerede lærere og elever i kedelige rum med larm og rod. Det er derfor vi har sådan brug for Skøn Skole”.

Johanne, 6.kl.:
”Vi har en god skole med mange gode elever og lærere, men at vi kunne lave skolens flotteste og sejeste klasselokale kommer bag på mig. WOW. Se selv, hvor gode vi er. Nu kan vi bare alt.”

Julius, 7. kl.:
”Det er vigtigt, at vi selv har bestemt og fået lov til at lave arbejdet. Det man selv har lavet, passer man jo selv på. Vi ved jo, hvor meget arbejde der er lagt i det. Og havde vi ikke selv lavet det, så havde vi jo heller ikke vidst, hvor gode vi er og hvor meget vi kan sammen.”

Karen, 7.kl.:
”Silvan og Dyrup har sammen med Skøn Skole gjort det muligt for os at gøre det selv. Uden jeres tro på os og støtte havde det ikke været muligt – og så havde vi aldrig oplevet, hvor gode vi kan være, og hvor meget godt vi kan udrette, hvis bare vi arbejder sammen.”

Yasmin:
”Alle burde få mulighed for at være med i Skøn Skole og opleve det vi har. Det bed-ste af det hele er, at vi selv be-stemte, hvordan det skulle se ud, og at vi fik lov til selv at lave alt arbejdet. Normalt bestemmer de voksne, og det er også voksne, der laver arbejdet, men i Skøn Skole innovationsugen fik vi lov til at gøre det selv. Nu har vi skolens flotteste klasseværelse, og så har vi endda lavet det selv!”

Oliver:
”Jeg kan helt klart an-befale jer at melde jer i Skøn Skole. I får et klasselokale, som I selv har bestemt – som er helt jeres eget – og så er det sjovt at lave det. Og så opdager I, hvor gode I er sammen. Det er fedt at have et rart lokale, hvor man føler sig hjemme. Nu tænker jeg: Yes, jeg skal i skole!”

Adam:
”Det er en fed chance at være med i Skøn Skole med Silvan og Dyrup. Jeg er overrasket over, hvor gode vi er blevet, og hvor meget vi har lavet. Det troede jeg ikke, at vi kunne lære på den tid. Og så har det været sjovt – at arbejde sammen, at lære hinanden at kende – om noget vildt flot som vi selv har valgt. En kæmpe chance.”

Andy:
”I skal være rigtig glade, hvis I får chancen får at være med i Skøn Skole. Det er en rigtig fed oplevelse, rigtig hyggeligt og så kommer det jo jer selv til gode bagefter. Et fedt klasselokale. Det er ekstra godt for skoletrætte elever. Man får et bedre sammenhold i klassen og lærer hinanden bedre at kende. Jeg kan anbefale jer, at I giver jer fuldt ud. Nu har jeg bevist overfor mig selv, at jeg kan meget mere end jeg troede – og det har de andre også”

Mathias Andersen, 6.kl.
Det er vigtigt, det hver enkelt laver,  for ellers når vi det ikke. Det er sjovt. Jeg tror, at lokalet bliver rigtigt flot og lærerigt. Det bliver anderledes at gå i skole – for alle andre rum er bare kedelige og her bliver det et lærerigt rum. Det bliver sjovere at arbejde i sådan et rum . Det bliver et læririgt rum. Feks. producerer vi en kubikmeter som lærerpult, og så kan vi jo se, hvor stor en kubikmeter er.

Súsanna Jacobsen, 8.b.
”Jeg synes helt klart, at vi mangler noget mere kreativitet i skolen. Vi tilbringer rigtigt mange timer her og så kunne der godt være plads til at træne og udvikle kreativiteten. Er det ikke også det, I så gerne vil have at vi også bliver – kreative ?”

Mathilde Kortegaard, 8y
“Det er fedt ikke bare at skulle sidde på en stol hele dagen – og at man kan gøre noget med sine hænder – og gøre noget andet end man plejer.
Det at få lov til at bestemme, hvordan lokalet skal se ud, har været det bedste af det hele. Det med at slippe sig løs og bestemme, hvordan det skal blive, har været super sjovt. I normale timer er vi mere passive, hvorimod vi i innovationsugen er mere aktive og lærer på en anden måde. Man bliver mere udfordret – på en god og ny måde.”

Naja Algreen, 8y
“Det har været meget udfordrende. Man er blevet stillet nogle andre opgaver end man er vant til. Det har været rigtigt fedt. Det har været meget alsidigt. Jeg har malet store ting som vægge og små ting som detaljer og skrift. Jeg har taget billeder, skrevet og talt med journalister og lavet film. Skøn Skole vender hovedet op og ned på alt ting – det giver spændende arbejdsmetoder. Denne uge har været en bedre måde at ryste os sammen på sammenlignet med andre aktiviteter og emneuger.”

Mads Jensen, 8x
”Det giver noget glæde at man selv har lavet alt. Og man bliver glad for at være her”

Frederik Walmar, 8y
”Skøn Skole er sjovt og lærerigt. Jeg har lært og set mine egne stærke og svage sider. Jeg har lært at arbejde sammen med folk, jeg ikke har arbejdet med før. Det har været sjovt at være sammen og lære nye at kende fra de andre klasser. Det allerbedste i ugen synes jeg var at designe vores egen plade som handlede om opfindsomhed og teknologi. Man blev udfordret til at udfolde sine kreative evner.”

Jeyapiravinah Kugan, 8x
”Jeg håber, at mange andre skoler får mulighed for at lave Skøn Skole. Det har bare været så fedt !!! Vi har fået frie tøjler, gjort idéer til virkelighed og være aktive på en sjovere og anderledes måde. Det skal andre også have lov til at prøve. Det har været en af de fedeste uger !”

Anne Holmark, 8x
Skøn Skole innovationsuge har været rigtigt god og meget anderledes. Jeg har virkelig glædet mig til at skulle i gang med det. Det er så fedt at se den udvikling og kunne se, at vi har udrettet noget. Vi kan gøre noget sammen i fællesskab. Tænk, at vi har udrettet alt dette sammen !!! Jeg har snakket med mange flere end jeg ellers gør. Det har åbnet op for et eller forkrampet forhold, man har til mange og nu vil jeg bedre kunne samarbejde med dem, hvis vi bliver sat i gruppe sammen en anden gang. Jeg siger bare: tag imod Skøn Skole med kyshånd – det er ikke noget man kommer til at opleve igen – det er en stor chance. Jeg har brugt en hel del matematik i innovationsugen – og det er ikke ”kedelig matematik” – man bliver ligesom energisk af at skulle regne det ud. Når man ser resultatet af det man har lavet, får man en ubeskrivelig følelse, og når man ser det og helheden – ved man at det er helt unikt.

YouTube-forhåndsvisningsbillede

Log ind og få adgang til alt indhold på Skøn Skole

Kilk på "Redskaber" i menuen og find downloads fra siden.

For at få checklister, idékataloger og andet materiale skal du have tilmeldt jeres klasse med et projekt.

Er du ny?

Tilmeld din klasse her

Har du glemt din kode?